Persoonlijk

Tijd voor jezelf

Een paar weken geleden schreef ik dit artikel, over de impact van een baby op je relatie. In dat artikel citeerde ik een aantal tips, om je huwelijk goed te houden ná de komst van kinderen. Deze tips kwamen uit het boek 12 dingen die je moet weten als je kinderen krijgt van Gary Chapman. Eén van zijn tips die ik noemde, was om goed voor jezelf te zorgen. Volgens Gary Chapman is het winst voor je huwelijk, als je allebei emotioneel en fysiek gezond bent. Dat klinkt logisch: als je lekker in je vel zit, kan je ook meer van de ander hebben en beter voor de ander zorgen. In dat artikel ben ik daar verder niet op ingegaan. Maar vandaag wil ik met jullie een aantal ideeën delen, hoe ik als moeder tijd voor mijzelf maak. Het zijn simpele ideeën, die ik kan uitvoeren als de kleine ligt te slapen of als de man des huizes op kan passen. Heb jij nog andere tips? Dan hoor ik die uiteraard ook graag!

Lezen

Eén van mijn favoriete manieren om even te ontspannen, is door een boek of een tijdschrift te lezen. Heerlijk vind ik dat! ’s Winters met een kleedje en een kopje thee op de bank, ’s zomers heerlijk in een tuinstoel in de zon. Ik verslind boeken en kom dan ook elke maand wel een keertje bij de bibliotheek. Vooral historische romans doen het bij mij erg goed. Maar ook een tijdschrift lezen vind ik heerlijk. Ik ben geabonneerd op de Gezinsgids en de Ouders van nu (hoe verschillend wil je het hebben?) en het is altijd weer een geluksmomentje als één van die bladen op de mat valt. Zelfs een goed geschreven, pedagogisch boek kan bij tijden heel ontspannend werken! Het fijne aan deze manier van tijd maken voor jezelf, is dat je er de deur niet voor uit hoeft. Je hebt er weinig voor nodig en je kunt deze tip eigenlijk altijd inzetten. Moet je alleen wel van lezen houden…

Bloggen

Schrijven werkt voor mij ook heel ontspannend. Het maakt je hoofd leeg en het geeft een voldaan gevoel, om je eigen tekst op papier te zien staan. Deze manier van ontspannen pas ik al heel lang toe. Op zolder ligt, verstopt achter allerlei dozen, een enorme stapel dagboeken. Op de middelbare school heb ik er heel wat vol gekrabbeld, om mijn hoofd leeg te maken. Na de geboorte van Matthias, toen ik meer thuis was dan ik ooit geweest ben, had ik ook iets nodig om mijn hoofd leeg te maken. Om lekker van mij af te schrijven. Dat werd deze website, een soort online dagboek. Als je van schrijven houdt, werkt het echt ontspannend. Zelfs in het klein, door bijvoorbeeld elke dag 2 momenten op te schrijven waar je blij van werd, kan het je al helpen om positief te worden. Probeer maar eens!

Creatief bezig zijn

Deze tip is vergelijkbaar met die hierboven: creatief bezig zijn is ook een hele goede manier om te ontspannen en om je hoofd leeg te maken. Nu ben ik niet zo creatief als je misschien van een juf had verwacht, maar een beetje fröbelen aan de keukentafel vind ik wel heel leuk. Daarom heb ik er ook voor gekozen om het babyalbum van Matthias met de hand te maken. Voor de blog-hobby zit ik al veel achter de computer, dus om ook nog aan mijn creativiteit toe te komen, kan ik heerlijk mijn gang gaan met zijn babyalbum. Nog zo’n heerlijke creatieve, ontspannen bezigheid vind ik het bakken van een taart of cake. Het geeft een mooi resultaat, dus een voldaan gevoel.

Lekker lang douchen

Dit is echt zo’n typisch #momlife gevalletje: gehaast moeten douchen. Lekker lang douchen was een vanzelfsprekendheid, voordat ik moeder werd. Totdat ik merkte dat ’s ochtends even douchen, best wel veel stress oplevert. Want stel je voor (dit heb ik tot mijn frustratie meerdere malen meegemaakt) dat je net met 1 teen onder de douche stapt, en de kleine begint te brullen? Daar gaat je relaxte douche momentje.. Maar ook als Matthias nog slaapt, sta ik niet meer zo relaxed onder de douche. Je wilt toch zo gauw mogelijk weer aangekleed zijn, om in geval van nood naar je kind te kunnen gaan. Daarom geniet ik er nu extra van, om ’s avonds lekker lang onder de douche te staan. Letterlijk even verstand op nul; Arjan let wel op Matthias. Extra lekker: als je daarna nergens meer heen hoeft. Heerlijk rozig in je pyjama op de bank met een boekje. Hoor je me al snorren? 🙂

Afspreken met vriendinnen

Deze tip heeft even iets meer voeten in de aarde en is (voor mij) ook niet elke dag toepasbaar, maar het werkt zeker ontspannend: afspreken met vriendinnen. Met sommige vriendinnen kan je prima overdag afspreken, zeker als zij zelf ook kinderen hebben. Maar ik vind het ook heerlijk om ’s avonds of in het weekend met vriendinnen af te spreken. Als Matthias thuis kan blijven bij Arjan. Dan is het écht tijd voor mezelf. Je bent er even uit, en belangrijker nog: dan gaat het ook een keer ergens anders over dan over luiers, doorslapen en eenkennigheid!

Zwemmen

Deze tip houdt jezelf in ieder geval fysiek gezond. Een beetje beweging is altijd goed voor de mens (en voor de zwangerschapskilo’s…..) en zwemmen is voor mij één van de weinige ontspannende manieren van sporten. Zeker als je dit samen met een goede vriendin doet, die je daardoor wekelijks ziet en spreekt. Het geeft je achteraf een heerlijk gevoel. Dat rozige gevoel van het douchen, maar dan met een voldaan gevoel erbij: we hebben toch maar even 30 baantjes gezwommen! Steevast eindigen we in het bubbelbad. Want ja, het is ook ontspanning toch? Een wekelijkse avond afspreken met een vriendin om te gaan zwemmen, kan ik echt iedereen aanraden!

Dit zijn mijn meest voorkomende manieren om tijd voor mezelf te maken. Zoals ik al zei: het zijn de simpele, en daarmee ook makkelijkst toepasbare manieren. Want ik kan zo nog wel wat ontspannende dingen verzinnen. Maar dan lekker in het weekend, met zijn drieën. Een eind wandelen, ergens winkelen of buiten de deur koffie drinken. Net zo ontspannen als ‘tijd voor jezelf’ vind ik ‘tijd met elkaar’. Misschien vind ik dat zelfs nog wel leuker, sociaal als ik ben. Maar om de dagen thuis leuk te houden voor mijzelf, zijn bovenstaande momentjes mijn manieren om te ontspannen.

Ik ben heel benieuwd, of jullie deze manieren van ‘tijd voor jezelf maken’ herkennen. Of dat jullie hele andere ideeën hebben. Kan ik mij namelijk best voorstellen, want ontspanning ligt vaak in het verlengde van je persoonlijke interesses. Vind ik leuk om van jullie te horen, via de reacties of via Instagram. Bedankt weer voor het lezen!

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.